Albert Heijn is het sterkste Nederlandse merk in de detailhandel. Op Europees niveau moet de grootste supermarkt van Nederland concurrenten Aldi en Lidl voor zich laten gaan.

Het merk Albert Heijn is naar schatting 866 miljoen euro dollar waard, omgerekend 629 miljoen euro. Daarmee verdient de supermarktketen een plaatsje bij de vijftig waardevolste merken in de Europese detailhandelssector, zo maakte het advies- en merkenbureau Interbrand dinsdag bekend.

Albert Heijn bekleedt de 26e plaats op de ranglijst van Interbrand en is het enige Nederlandse bedrijf in de top vijftig.

Albert Heijn ver achter H&M en Ikea

De Nederlandse supermarktreus is vooral een nationale icoon, al timmert moederconcern Ahold ook voorzichtig aan de weg met Albert Heijn in België.

Andere bekende namen uit de detailhandel die met één merknaam in heel Europa en daarbuiten actief zijn, staan hoger in de ranglijst van Interbrand.

Zo is het meest waardevolle merk in de Europese detailhandelsbranche Hennes & Mauritz (H&M) met een waarde van bijna 18,2 miljard dollar, gevolgd door het eveneens Zweedse Ikea (13,8 miljard dollar) en het Spaanse modebedrijf Zara (10,8 miljard dollar).

Aldi en Lidl staat boven Albert Heijn

De keten van Ahold moet verder het Franse Carrefour (4e), het Britse Tesco (5e) en last-but-not-least de prijsvechters Aldi (9e) en Lidl (13e) boven zich dulden. Die twee zijn vooral in Duitsland een begrip, maar bezorgen Albert Heijn ook in Nederland stevige concurrentie.

Aan de andere kant wordt het merk Albert Heijn een grotere waarde toegedicht dan het Britse Morrisons (36e), het Franse Casino (37e) en het Britse Carphone Warehouse (46e).

Bron: ANP/Z24

Lees ook

Het geheim van de Aldi-wijn (en ook van Lidl)

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl